تکنیک پنینگ در عکاسی چیست؟

تکنیک پنینگ در عکاسی چیست؟

در عکاسی به حرکت و کشیدگی دوربین طی یک فرایند نوردهی تکنیک پنینگ گفته می شود. وقتی که می خواهید از یک جسم در حال حرکت عکس بگیرید، باید از تکنیک پنینگ استفاده کنید.

در تکنیک پنینگ، سوژه در حال حرکت به صورت واضح و کاملاً شارپ دیده می شود و پس زمینه آن مات و کشیده است. گردش افقی یا پنینگ دوربین، نام تکنیکی در عکاسی می‌باشد که برای نشان دادن تحرک سوژه‌ها به کار می‌رود. با کمک تکنیک پنینگ می توان از سوژه های در حال حرکت عکس های بسیار جالب بگیرید.
استفاده از تکنیک پنینگ برای عکاسی نیاز به تمرین بسیار زیادی دارد. همچنین نکاتی را باید در موقع استفاده از این تکنیک رعایت کنید.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با تکنیک پنینگ و نکات مهم در موقع استفاده از این تکنیک آشنا کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

آتلیه عکاسی انعکاس با داشتن چندین دهه سابقه در زمینه عکاسی و بهره گیری از عکاسان کارآزموده، به عنوان یکی از بهترین آتلیه های عکاسی در سطح شهر اصفهان شناخته شده است.
عکاسان این آتلیه با استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز دنیا به ثبت لحظات خاطره انگیز شما می پردازند. میزان بالای رضایتمندی مشتریان این آتلیه گویای این مطلب است.

تکنیک پنینگ

تکنیک پنینگ در عکاسی چیست؟

کاربرد تکنیک پنینگ

تاکنون عکس هایی را از یک ماشین یا موتور در حال حرکت دیده‌اید که سوژه به صورت کاملاً شارپ بوده و پس زمینه حالت مات و کشیدگی دارد.این عکس ها با کمک تکنینک پنینگ گرفته شده است.

برای عکاسی از سوژه های متحرک از تکنیک پنینگ استفاده می کنیم.
استفاده از تکنیک پنینگ، بدین صورت است که دوربین همراه با سوژه متحرک، حرکت می کند و با تنظیم سرعت شاتر، سوژه کاملاً شارپ و پس زمینه مات به دست می آید.

برای عکاسی از مسابقات ماشین سواری، موتورسواری، دومیدانی یا حرکت حیوانات با سرعت بالا از تکنیک پنینگ استفاده می شود. در واقع تکنیک پنینگ، عکاس را به یک چالش عکاسی از جسم متحرک می کشد. از تکنیک پنینگ برای عکاسی عمودی نیز می توان استفاده کرد.

روش استفاده از تکنیک پنینگ

برای استفاده از تکنیک پنینگ ابتدا باید سرعت شاتر را تنظیم کنید. سپس دوربین تان را به همراه سوژه به حرکت در بیاورید. بدین صورت به عکس خود یک حس حرکت و سرعت می بخشید.

بهتر است برای به دست آوردن عکس های زیباتر از یک سوژه به تنهایی عکاسی کنید. سوژه هایی که در کنار یکدیگر حرکت می کنند، باعث شلوغی و نامنظم بودن عکس می شوند.
استفاده از تکنیک پنینگ برای گرفتن عکس های زیبا، نیازمند صبر و حوصله و همچنین تمرین بسیار زیاد است.

روش استفاده از تکنیک پنینگ

نکات مهم در زمان عکاسی با تکنیک پنینگ

۱) تنظیم دوربین بر روی مد اولویت شاتر

وقتی میخواهید یک عکس با تکنیک پنینگ بگیرید، اولین کار این است که مد دوربین را بر روی اولویت شاتر تنظیم کنید. در عکاسی پنینگ، مقدار دیافراگم و ایزو نقش بسیار مهمی ندارد .

این انتخاب صحیح سرعت شاتر است که بر روی کیفیت عکس تاثیر می گذارد. با استفاده از مد می توانید سرعت شاتر را تنظیم کنید.

۲) استفاده از سرعت شاتر آهسته

گفتیم که در عکاسی پنینگ، مهمترین اصل سرعت شاتر است. برای داشتن یک سوژه شارپ و پس زمینه با حالت کشیدگی، باید شاتر برای مدت مشخصی باز بماند.

سرعت شاتر برای عکاسی پنینگ ۱/۳۰ تا ۱/۱۲۵ ثانیه مناسب است.
البته سرعت شاتر به سرعت سوژه بستگی دارد. استفاده از این محدوده زمانی برای سرعت شاتر، به دوربین امکان می دهد تا حرکت عکس را ثبت کرده و سوژه را در فوکوس واضح نگه دارد.

۳) استفاده از سه پایه

وقتی که بر روی دکمه شاتر در سرعت آهسته کلیک می کنید، ممکن است لرزش دست باعث خراب شدن عکسهای شما شود. برای این که بتوانید عکس های پنینگ واضحی بگیرید.

همه چیز در مورد تکنیک پنینگ

بهتر است، دوربین خود را بر روی سه پایه نصب کنیم تا از لرزش دوربین جلو گیری شود. چون برای عکاسی پنینگ دوربین همراه با سوژه حرکت می کند این حرکت ممکن است باعث لرزش دوربین شود.

استفاده از سه پایه در حرکات رو به بالا یا پایین، لرزش دوربین را از بین می برد.

۴) فوکوس دقیق

عکاسی پنینگ عکاسی از یک سوژه متحرک است. وقتی سوژه در میان کادر به سرعت حرکت می کند باید فوکوس را به طور دقیق بر روی سوژه قفل کنیم.

برای اینکه سوژه در فوکوس شارپ باشد بهتر است، از تکنیک فوکوس خودکار کمک بگیریم. برای اینکه مطمئن شوید که فوکوس بر روی سوژه کاملا دقیق است، مد ردیابی فوکوس پیوسته را روشن کنید.

این کار باعث می شود تا دوربین به طور پیوسته بر روی سوژه در حال حرکت فوکوس کند.
روش دیگر استفاده از تکنیک فوکوس دستی است. وقتی از فاصله سوژه تا مقابل دوربین خود مطمئن هستید، بهترین روش استفاده از تکنیک فوکوس دستی است.

برای این کار قبل از ورود سوژه به کادر دوربین، بر روی نقطه ای که سوژه از روی آن عبور خواهد کرد فوکوس کرده سپس مد فوکوس را به حالت دستی تغییر دهید.

این باعث می‌شود که شما بسیار سریعتر کلیک کنید. در اینجا لازم است دوربین خود را همراه با سوژه متحرک حرکت دهید و تعدادی عکس بگیرید و بهترین آن را انتخاب کنید.

بهتر است در این مواقع دوربین خود را روی حالت عکاسی متوالی تنظیم کنید تا زمانی که دکمه شاتر پایین نگه داشته میشود عکس های پی در پی گرفته شود.

۵) قرار گرفتن در موقعیت صحیح

بهتر است بین دوربین خود و سوژه در حال حرکت فاصله کم باشد. این کار باعث میشود دوربین فضای کافی برای قفل سریع فوکوس بر روی سوژه را داشته باشد.

تکنیک پنینگ در عکاسی

اگر فاصله دوربین شما به سوژه، کمتر از حداقل فاصله فوکوس باشد، لنز دوربین نمی‌تواند بر روی سوژه فوکوس کند. سعی کنید در پس زمینه سوژه شما حداقل دو یا چند رنگ وجود داشته باشد.

وقتی که در پس زمینه کنتراست یا تضاد رنگی وجود دارد، تاثیر آن بر روی عکس پنینگ بهتر خواهد بود. هرچه فاصله شما از سوژه دورتر باشد دنبال کردن آن راحت تر است.

۶) حرکت همراه با سوژه

گفتیم که عکاسی پنینگ، عکاسی از سوژه در حال حرکت است. شما در حالی که دوربین خود را همراه با سوژه حرکت می دهید، باید از سوژه عکاسی کنید.

در این زمان باید مطمئن باشید که سرعت حرکت دوربین با سرعتی که سوژه در کادر شما حرکت میکند مطابقت داشته باشد.

۷) استفاده از فلاش

برای اینکه یک عکس کاملاً واضح و شارپ داشته باشید، بهتر است از فلاش استفاده کنیم. فلاش دوربین را در حالت سینک قرار دهید. استفاده از فلاش همراه با سرعت شاتر پایین باعث می شود تا رنگ ها در پس زمینه شما مه آلود شده و جلوه بهتری به عکس شما بدهد.

جمع بندی

برای عکاسی از سوژه های متحرک با سرعت بالا از تکنیک پنینگ استفاده می شود. در تکنیک پنینگ سوژه در وسط کادر به صورت کاملاً شارپ و زمینه به صورت مات و کشیده خواهد بود.

آموزش عکاسی پنینگ

در زمان عکاسی پنینگ، نکاتی را باید مد نظر داشته باشید. این نکات عبارتند از:
– سرعت شاتر نسبتاً پایین

– فوکوس دقیق بر روی سوژه (فقط یک سوژه شارپ باشد)

– دوربین بدون لرزش
(برای از بین بردن لرزش دوربین بهتر است از سه پایه استفاده کنید)

– فاصله سوژه تا دوربین باید به صورت دقیق تنظیم شده باشد.

– استفاده از نور فلاش به بهتر شدن عکس ها کمک میکند.

در آتلیه عکاسی انعکاس کلیه خدمات در زمینه عکاسی نظیر: آتلیه مخصوص عروس و داماد، آتلیه کودک، عکاسی پرتره و غیره به شهروندان محترم ارائه می شود.
آتلیه عکاسی انعکاس با برخورداری از توانایی لازم در زمینه عکاسی صنعتی و ساختمانی آمادگی لازم جهت همکاری با کلیه صاحبان صنایع و بخش های دولتی و خصوصی را دارا می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *