معرفی انواع لنز دوربین عکاسی

معرفی انواع لنز دوربین عکاسی

امروزه با پیشرفت دوربین های دیجیتال، انواع لنزهای جدید نیز به بازار آمده است. انتخاب لنز برای دوربین عکاسی به نوع عکسی که قصد دارید، بگیرید بستگی دارد.
لنزها مورد استفاده برای عکس برداری مناظر طبیعی و با لنزی که میخواهید با آن عکس پرتره بگیرید متفاوت است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع لنز و کاربرد آنها آشنا کنیم. چنانچه به این مبحث علاقه مند هستید، با ما همراه باشید.

آتلیه عکاسی انعکاس با بیش از چند دهه سابقه در زمینه عکاسی، به عنوان بهترین آتلیه در اصفهان شناخته شده است. آتلیه عکاسی انعکاس کلیه خدمات در زمینه عکاسی مانند؛ آتلیه مخصوص عروس و داماد، اتلیه کودک، عکاسی پرتره و غیره را به شهروندان محترم ارائه می دهد.

آتلیه عکاسی انعکاس در زمینه عکاسی عروسی، عکاسی از مجالس، فرمالیته عروسی، عکاسی صنعتی، عکاسی کودک؛ عکاسی بارداری،؛ عکاسی تبلیغاتی، عکاسی پرتره و…بصورت حرفه ای فعالیت میکند.

هزینه خدمات آتلیه انعکاس بصورت اقساط طولانی مدت دریافت میشود. عزیزانی که تمایل به دیدن آرشیو آتلیه انعکاس دارند با شماره ۰۹۱۳۱۱۷۵۶۲۱ تماس بگیرند.

عزیزانی که از پکیج های عکاسی و فیلمبرداری عروسی آتلیه انعکاس استفاده کنند، از هدیه ویژه آتلیه که کلیپ فرمالیته رایگان است، بهره مند خواهند شد.

ویژگی های مهم لنز دوربین

در انتخاب یک لنز مناسب برای دوربین عکاسی باید به ویژگی های مهم آن توجه داشته باشیم. این ویژگی ها عبارتند از :
– سازگاری دوربین با لنز
– فاصله کانونی لنز
– میزان باز شدگی دیافراگم
فوکوس دستی لنز

ویژگی های مهم لنز دوربین

برای دوربین های فول فریم باید تنها از لنز های فول فریم استفاده کرد.
فاصله کانونی عدد زاویه دید تحت پوشش لنز را معین می کند. هرچه مقدار فاصله کانونی بیشتر باشد، میدان دید وسیعتر خواهد بود. لنزهای مختلف با فاصله متفاوت، زاویه دید شان با هم فرق دارد.
لنز ها بسته به فاصله کانونی شان به دو دسته زوم و پرایم تقسیم بندی می شوند. لنزهای پرایم یک فاصله کانونی ثابت دارند، اما لنز های زوم در یک محدوده خاص قابل تغییر هستند.
میزان باز شدگی دیافراگم مشخص می کند که میزان نوردهی به سنسور دوربین شما چقدر است. هرچه دیافراگم کوچک تر باشد میزان نوردهی به سنسور دوربین بیشتر خواهد بود.

اگر قصد دارید پس زمینه سوژه عکاسی را محو کنید، باید میزان باز شدگی دیافراگم را افزایش دهید.
قابلیت فوکوس دستی بر روی اکثر لنزها وجود داد.

داشتن سیستم مجزا برای فوکوس کردن به شما این امکان را می دهد تا بتوانید بدون خارج شدن از حالات فوکوس خودکار این نوع فوکوس را تغییر دهید. حال که با خصوصیات اصلی لنزها آشنا شده اید، بهتر است بدانید که چند نوع لنز در بازار وجود دارد.

معرفی انواع لنز دوربین عکاسی

لنز استاندارد –
لنز واید(Wide-Angle) –
لنزتله فوتو (Telephoto) –
لنز ماکرو (Macro) –
لنزچشم ماهی(Fisheye) –
لنز تله شیفت(Tilt-Shift) –
لنز سوپر زوم(Superzoom) –

1) لنز های استاندارد

لنزهای استاندارد، فاصله کانونی در حدود ۵۰ میلی متر دارند.
چشم اندازی که این فاصله کانونی در دوربین های فول فریم در اختیارتان قرار می‌دهد، معادل چشم انسان است. پس با این لنزها قادر به زوم کردن روی صحنه مقابل نیستید و تصویر مقابل شما کاملاً طبیعی و واقعی است.
از این لنزها برای عکاسی پرتره ، عکاسی خیابانی ، عکاسی منظره و فضای باز استفاده می شود. اگر به دنبال لنزی برای کاربردهای متفاوت و تصویری طبیعی هستید، لنز دوربین استاندارد، بهترین انتخاب است.
وزن مناسب این لنزها به شما امکان می‌دهد، که آنها را به راحتی در داخل کیف دوربین یا کیف معمولی جا بدهید.

با انواع لنز دوربین آشنا شوید

2) لنزهای تله فتو

فاصله کانونی لنزهای تله فتو بیشتر از ۶۰ میلیمتر است. این لنزها قادر به بزرگنمایی سوژه هستند. پس برای عکاسی از سوژه‌های دورتر، مناسب است. لنزهای تله فتو را به دو دسته متوسط و سوپر تله فتو تقسیم می شوند.

تله فتوها با فاصله کانونی متوسط در حدود ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متر و سوپر تله فتوها هم دارای فاصله کانونی بالاتر از ۲۰۰ میلی متر مثل ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلی متر هستند.
این لنزها برای عکاسی در فضای باز و عکاسی از فاصله دور از سوژه مناسب هستند. وقتی نمی‌توانید در عکاسی حیات وحش یا عکس های ورزشی به سوژه نزدیک شوید، استفاده از این لنزها گرفتن عکس را برای شما ممکن می کند.

همچنین از این لنزها برای عکاسی پرتره هم میتوان استفاده کرد، چون صورت را باریک نشان داده و پس زمینه را تار می‌کنند و سوژه را به خوبی از پس زمینه اش تفکیک می‌کنند.
وقتی فاصله کانونی افزایش پیدا میکند، وزن و اندازه لنزها هم زیاد میشود. پس برای استفاده از لنزهای سوپر فتو و بسیار بزرگ لازم است از سه پایه استفاده کنید.

3) لنز دوربین واید

لنزهای واید قادر به کوچک نمایی سوژه ها هستند. فاصله کانونی لنز واید کمتر از 40 میلی متر است. این لنزها برای عکس‌های گروهی و گرفتن تمام فضای پیش رویتان مناسب است.

برای عکاسی از منظره‌ها ، فضای داخلی ، عکاسی از گروه‌های بزرگ ، آلبوم‌های خانوادگی ، عکاسی خیابانی ، عکاسی معماری ، مناسب است. عکاسی کردن با این لنزها حس حضور در صحنه عکاسی را به بیننده القا می کند. لنزهای واید، کوچک، کم وزن و به راحتی قابل حمل و نقل هستند.

4) لنزهای ماکرو

به وسیله لنزهای ماکرو، میتوانید از سوژه در همان اندازه واقعی خودش عکاسی کنید. لنزهای ماکرو برای عکاسی کلوز آپ مناسبند. با این لنزها میتوان از جزئیات ریز گل‌ها، حشره ها، قطرات آب یا جزئیات هر سوژه دیگری میتوان عکاسی کرد.
به طور کلی لنزهای ماکرو برای عکاسی از طبیعت ، عکاسی از حشرات ، عکاسی پرتره و عکاسی از جزییات مناسب هستند.

5) لنزهای چشم ماهی

فاصله کانونی در این لنزها بین ۷تا ۱۶ میلیمتر است. چون زاویه این لنزها عریض است، عکاس میتواند با انحنا دادن به خطوط صاف عکس های بیضوی و محدب ثبت کند.

لنز دوربین عکاسی

6) لنز تله شیفت

در این لنزها قابلیت عوض کردن زاویه در زمانی که برای عمق میدان و پرسپکتیو محدودیت وجود دارد، را دارند. این لنزها برای گرفتن عکس از منظره های طبیعی و معماری کاربرد دارند.

7) لنز سوپر زوم

لنزهای سوپر زوم فواصل کانونی مختلف از جمله تله فوتو زیاد تا لنزهای واید را شامل می‌شوند. چون طیف کاملی از فواصل کانونی را در دست دارید، به راحتی میتوان تصویر را بزرگ یا کوچک کنید.

در این لنزها عمق میدان کم و حداکثر بازشدگی دیافراگم بالا است.
لنزهای پرایم، تصاویر دقیق تر و کیفیت تصویری بالاتری را نسبت به لنزهای زوم در اختیارتان قرار می‌دهند. این لنزها خیلی گران هستند، برای جابه جا کردن سنگین محسوب ‌می‌شوند.

نکاتی در مورد خرید لنز

با بالا رفتن کیفیت ساخت عدسی های لنز، قیمت آن نیز بالاتر میرود. هرچقدر کیفیت این عدسی ها بهتر باشد، میزان بازتاب نور کمتر شده و در نتیجه وضوح و شفافیت عکس بیشتر می‌شود.
دوام لنز نیز به جنس مواد استفاده شده در بدنه آن بستگی دارد. پس بهتر است در موقع خرید انواع لنز بیشتر به کیفیت لنز توجه کنید.
رنگ لنز و میزان پراکندگی آن بسیار مهم است.

استفاده از عناصر رنگی کم باعث می‌شود رنگ عکس ها بهتر و شارپ باشند.
برای نصب هر لنز باید از پایه مخصوص خودش استفاده کرد. اگر بر روی دوربین پایه مخصوص لنز وجود نداشته باشد، نمی‌توان آن لنز را بر روی دوربین استفاده کرد.

لنز دوربین

آتلیه عکاسی انعکاس با استفاده از عکاسان کارآزموده و همچنین بهره گیری از تجهیزات روز دنیا آمادگی لازم جهت عکاسی و فیلم برداری مجالس شما را دارا می‌باشد.
همچنین این آتلیه با داشتن امکانات لازم در زمینه عکاسی صنعتی و ساختمانی آماده همکاری با صاحبان صنایع در بخش های خصوصی و دولتی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *