تکنیک هایپر فوکال چیست؟

تکنیک هایپر فوکال چیست؟

تکنیک هایپر فوکال یک تکنیک عکاسی است که برای به دست آوردن عمق میدان زیاد در یک عکس استفاده می شود. عمق میدان به ناحیه ای از تصویر گفته می شود که در آن سوژه ها واضح و در فوکوس هستند.

با استفاده از تکنیک هایپر فوکال، می توانید از پیش زمینه تا پس زمینه یک صحنه را به طور یکسان واضح بگیرید. فاصله هایپر فوکال به فاصله ای از دوربین گفته می شود که اگر فوکوس را روی آن تنظیم کنید، بیشترین عمق میدان را در عکس خود خواهید داشت.

فاصله هایپر فوکال به عوامل مختلفی از جمله فاصله کانونی لنز، دیافراگم و فاصله دوربین تا سوژه بستگی دارد. برای محاسبه فاصله هایپر فوکال می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

فاصله هایپر فوکال (m) = 0.035 * فاصله کانونی (mm) * f^-2 که در آن: f دیافراگم است که به صورت f/stop بیان می شود. به عنوان مثال، اگر از یک لنز 50 میلی متری با دیافراگم f/8 استفاده می کنید، فاصله هایپر فوکال شما 2.25 متر خواهد بود.

برای استفاده از تکنیک هایپر فوکال، مراحل زیر را دنبال کنید: فاصله نزدیک ترین سوژه ای که می خواهید در فوکوس باشد را اندازه بگیرید. فاصله هایپر فوکال را با استفاده از فرمول فوق یا یک جدول فاصله هایپر فوکال محاسبه کنید.

فوکوس را روی فاصله هایپر فوکال تنظیم کنید. عکس بگیرید. در اینجا چند نکته برای استفاده از تکنیک هایپر فوکال وجود دارد: برای به دست آوردن عمق میدان بیشتر، از دیافراگم کوچکتر استفاده کنید. برای به دست آوردن عمق میدان کمتر، از دیافراگم بزرگتر استفاده کنید.

اگر از یک لنز با فاصله کانونی بلند استفاده می کنید، باید فاصله دوربین تا سوژه را افزایش دهید تا فاصله هایپر فوکال افزایش یابد. تکنیک هایپر فوکال در انواع مختلف عکاسی از جمله عکاسی منظره، عکاسی پرتره و عکاسی معماری مفید است.

این تکنیک می تواند به شما کمک کند تا عکس هایی با عمق میدان زیاد و جذاب ایجاد کنید. برای حرفه‌ای شدن در هر حوزه شغلی باید در زمینه مرتبط با آن دانش کافی به دست آورد و در کنار آن به کسب تجربه نیز پرداخت.

شناخت تکنیک های مربوط به هر رشته می تواند به فرد کمک کند تا به راحتی در آن پیشرفت نماید. دنیای عکاسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از تکنیک های مهم در عکاسی تکنیک هایپر فوکال یا فاصله ابر کانونی است.

تکنیک هایپر فوکال

فاصله هایپر فوکال به فاصله ای گفته می شود؛ که اگر فوکوس را روی آن تنظیم کنید، بیشترین عمق میدان دید را در عکس خود خواهید داشت.
در مقاله های قبلی شما را با تکنیک سیلوئت و تکنیک عکاسی hdr آشنا کردیم.
اکنون قصد داریم در این مقاله شما را با مفهوم هایپرفوکال یا ابر فاصله کانونی آشنا کنیم. چنانچه به مبحث تکنیکهای مهم در عکاسی علاقه‌مندید با ما همراه باشید.

آتلیه عکاسی انعکاس با داشتن چندین دهه سابقه در زمینه عکاسی، به عنوان یکی از بهترین آتلیه های عکاسی در سطح شهر اصفهان شناخته شده است. در آتلیه عکاسی انعکاس کلیه خدمات در زمینه عکاسی مانند: آتلیه مخصوص عروس و داماد؛ آتلیه کودک؛ عکاسی پرتره عکاسی صنعتی  و غیره به شهروندان محترم ارائه می شود.
استفاده از عکاسان حرفه‌ای و مدرنترین تجهیزات روز دنیا همچنین قیمت مناسب از امتیازات آتلیه عکاسی انعکاس می باشد.

تکنیک هاپیر فوکال چیست؟

وقتی می خواهید از یک منظره عکاسی کنید؛ باید هم پس زمینه و هم پیش زمینه بیشترین وضوح را در تصویر داشته باشد. یک لنز نمی تواند همه آنچه که در منظره است را به طور واضح نشان دهد.
بسیاری از عکاسان سعی می‌کنند با تنظیم دیافراگم عمق میدان بیشتری به دست بیاورند، ولی باز هم به دست آوردن یک تصویر کاملاً واضح سخت خواهد بود.

اگر دیافراگم باز باشد باید خیلی دور فوکوس کرد، تا اشیا در بی نهایت به صورت شارپ ظاهر شوند. فوکوس کردن بر روی پیش زمینه باعث می شود، تا قسمت های پس زمینه وضوح کامل نداشته باشد و یا بالعکس.
برای حل این مشکل باید روی نقطه های فوکوس کنید که تمام تصویر واضح باشد. به این نقطه فاصله هایپر فوکال یا ابر فاصله کانونی می گویند. فاصله هایپر فوکال به فاصله ای گفته می‌شود، که اگر بر این فاصله فوکوس کنید دور ترین قسمت های پس زمینه را هم می‌توان به صورت واضح در تصویر داشت.

عوامل موثر بر تکنیک هایپر فوکال

بیشترین استفاده از تکنیک هایپر فوکال در عکاسی منظره است. از تکنیک هایپر فوکال زمانی استفاده می شود که سوژه های مختلف در منظره ای که میخواهید از آن عکاسی کنید، در فاصله نزدیک و دور از هم قرار گرفته باشند و شما بخواهید تمام سوژه های موجود در منظره را به صورت شارپ به تصویر بکشید.

اگر شما در بالای یک چشم انداز ایستاده باشید و هیچ شیئی در پیش زمینه شما وجود نداشته باشد، نیازی به استفاده از فاصله هایپرفوکال نیست. همچنین برای سوژه های خیلی نزدیک نیز تکنیک هایپرفوکال قابل استفاده نیست.

عوامل موثر بر تکنیک هایپر فوکال

عواملی که بر روی عمق میدان تاثیر می گذارند، تعیین کننده فاصله هایپر فوکال هستند. این عوامل عبارتند از : دیافراگم و فاصله کانونی و اندازه سنسور.

دیافراگم

فاصله ابر کانونی وابسته به باز و بسته بودن دیافراگم است. اگر دیافراگم خیلی باز باشد، باید روی نقطه دور فوکوس کرد تا سوژه هایی که در بینهایت هستند هم زیر فوکوس قرار بگیرند.

هر چقدر دیافراگم کوچکتر باشد، فاصله فوکوس هایپرفوکال کمتر میشود.با زیاد شدن عمق میدان باید در فاصله نزدیک تر فوکوس کرد و پس زمینه را واضح نگه داشت.

فاصله کانونی

فاصله کانونی لنز هم روی فاصله ابر کانونی تاثیر می گذارد. مثلاً با یک لنز واید با فاصله ۳۵ میلی متر فاصله ابر کانونی چند متر جلوتر و با یک لنز سوپر تله ۲۰۰ میلی متری چند صد متر جلوتر از شما در فاصله کانونی قرار می گیرد.

برای داشتن زاویه دید بیشتر باید فاصله کانونی نزدیک تر داشته باشیم. فاصله کانونی کوتاه باعث میشه فاصله هایپر فوکال نیز نزدیکتر شود.

اندازه سنسور

از عوامل مهم در تعیین فاصله هایپر فوکال اندازه سنسور دیجیتال است. هرچقدر سنسور دوربین دیجیتال بزرگتر باشد، فاصله هایپر فوکال نزدیکتر خواهد بود.

درباره تکنیک هاپیر فوکال بیشتر بدانید؟

نحوه محاسبه فاصله هایپرفوکال

تکنیک هایپر فوکال چیست؟

برای دست یافتن به فاصله هایپر کوپال چند روش ساده وجود دارد. با استفاده از یکی از این روش ها می توانید به راحتی فاصله هایپر فوکال را تنظیم نمایید.

۱)تعیین فاصله هایپرفوکال با استفاده از نمودار:

ساده ترین روش برای برای پیدا کردن فاصله هایپر فوکال استفاده از نمودار است.
شما میتوانید با مراجعه به یک نمودار که فاصله کانونی و عدد دیافراگم را نشان می دهد و تقسیم این فاصله کانونی بر (۲) فاصله نزدیکترین شئی از دوربین می توان به دست آورید.

برای استفاده از نمودار، فاصله کانونی یک لنز را انتخاب کرده و فاصله کانونی آن را ثبت کنید. سپس مقدار دیافراگم را انتخاب کرده و فاصله هایپر فوکال مناسب با فاصله کانونی و دیافراگم انتخابی را به دست بیاورید.

اشکال این نمودارها این است که منظره ای را که از آن عکاسی میکنید در نظر نمی گیرند. این نمودار ها نمی‌دانند که پیش زمینه شما در کنار دوربین شما است و یا با آن فاصله زیادی دارد.

 

۲) استفاده از مقیاس فوکوس

بعضی از لنز ها به ویژه لنز های دارای حلقه فوکوس دستی، دارای مقیاس های فوکوس بر روی بدنه لنز هستند.
این مقیاس ها به شما نشان می دهد که عمق میدان در یک دیافراگم معین چقدر است. البته این مقیاس ها نیز مانند نمودارهای فاصله هایپر کوپال کاملا دقیق نیستند.

ممکن است اگر عکس های شما در مقیاس بزرگتر چاپ شوند، پس زمینه ها کمی تار باشند.
برای اینکه بدانید لنز دوربین شما از مقیاس فوکوس دقیقی برخوردار است؛ باید خودتان آزمایش کنید. با این حال برای پیدا کردن فاصله هایپرفوکال این سریعترین روش است.

۳) روش برابری فاصله

یکی از آسان ترین روش ها برای پیدا کردن فاصله هایپر فوکال روش برابری فاصله است. میدانید که همه چیز از نیمه فاصله هایپر فوکال شما تا بی نهایت در کانون فوکوس قرار دارد.

تکنیک هایپرفوکال

برای همین برای پیدا کردن فاصله هایپر فوکال میتوانید فاصله بین لنز دوربین خود و نزدیک ترین شی را دو برابر کنید. برای این کار می‌توانید فاصله نزدیکترین شی با دوربین که میخواهید شارپ باشد را پیدا کرده و آن را دو برابر کنید.

از فواید استفاده از این روش این است که نیازی به استفاده از نمودار نیست و یکی از سریع ترین و راحت ترین روش ها است.

۴) روش فوکوس تار

یکی از تکنیک های ساده برای یافتن فاصله هایپرفوکال، استفاده از روش فوکوس تار است. در این روش شما باید وسیعترین دیافراگم لنز خود را در حالت نمای زنده قرار دهید.

سپس لنزها را طوری فوکوس کنید که هم قسمت پیش زمینه و هم قسمت پس زمینه به یک اندازه تار باشد.
در اینجا فاصله فوکوس همان فاصله هایپر فوکال است. برای انجام این روش باید لنز خود را با حالت فوکوس دستی تنظیم کنید و با تغییر دادن دیافراگم به وسیع ترین اندازه و روشن کردن نمای زنده؛ طوری فوکوس کنید که نزدیک ترین و دورترین جسم در صحنه شما به یک اندازه تار باشد.
اکنون همه چیز از نصف فاصله هایپر فوکال تا بی نهایت شارپ خواهند بود.

۶) استفاده از فرمول

یکی دیگر از روش های محاسبه فاصله هایپرفوکال، استفاده از فرمول محاسبه فاصله هایپرفوکال است. البته روش فرمول خیلی دقیق و کاربردی نیست.
فرمول محاسبه فاصله هایپرفوکال:
H=f^2/Nc+f
در اینجا (H) فاصله هایپرفوکال و (f) فاصله کانونی؛ (N) عدد دیافراگم و (c) مقدار مناسب(coc) است.

 

نکات مهم برای استفاده بهتر از فاصله ابر کانونی

تا اینجا نحوه محاسبه و عکس گرفتن با فاصله ابر کانونی را فرا گرفته اید، لازم است چند نکته را به شما یاد بدهیم تا با استفاده از این نکات بتوانید بهتر از این تکنیک استفاده کنید.

نکته اول در مورد تنظیم عمق میدان است. باید به خاطر داشته باشید، که عمق میدان شامل محدوده ی نزدیک ترین قسمت واضح تا دورترین قسمت واضح در عکس است.

در عکاسی با فاصله ابر کانونی شما باید حد آخر عمق میدان را در بینهایت قرار داده و با این کار عمق میدانی بدست آمده، وسیع ترین حالتی خواهد بود که با آن تنظیمات می توانید داشته باشید.

نکات مهم برای استفاده بهتر از فاصله ابر کانونی

نکته دوم اینکه فاصله ابر کانونی به تنظیمات فاصله کانونی و دیافراگم دوربین بستگی دارد. وقتی با ترکیب خاصی از فاصله کانونی و دیافراگم فاصله ابر کانونی را پیدا می کنید.

با فوکوس کردن بر روی فاصله ابر کانونی، از فاصله ای مشخص تا بینهایت در فوکوس خواهد بود، که ابتدای محدوده عمق میدان؛ در این حالت دقیقاً برابر با نصف فاصله هایپرفوکال خواهد بود.

جمع بندی

یکی از تکنیک های مورد استفاده در عکاسی منظره تکنیک هایپرفوکال است.
این تکنیک به شما کمک میکند که در یک تصویر هم پیش زمینه و هم پس زمینه کاملا واضح و شارپ باشد.
عواملی که در تعیین فاصله ابر کانونی یا همان هایپرفوکال موثر هستند عبارتند از: دیافراگم ؛ فاصله کانونی؛ اندازه سنسور دوربین
روش های متعددی برای تعیین فاصله هایپر فوکال وجود دارد از جمله: استفاده از نمودار؛ استفاده از فرمول ؛ استفاده از مقیاس فوکوس؛ روش برابری فاصله و فوکوس تار.

عکاسان حرفه‌ای و کارآزموده در آتلیه عکاسی انعکاس با بهره گیری از بهترین وسایل و امکانات به ثبت لحظات خاطره انگیز شما می پردازند.
همچنین آتلیه عکاسی انعکاس با برخورداری از توانایی لازم در زمینه عکاسی صنعتی و ساختمانی آمادگی لازم جهت همکاری با کلیه صاحبان صنایع و بخش های دولتی و خصوصی را دارا می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *