تکنیک HDR در عکاسی

تکنیک HDR در عکاسی

در این مقاله بهترین آتلیه اصفهان در مورد تکنیک HDR مطالبی را مطرح میکند. تکنیک HDR در عکاسی مخفف عبارت High Dynamic Range به معنای محدوده داینامیک بالا است. این تکنیک به عکاس این امکان را می دهد تا طیف وسیع تری از نور را در یک تصویر ثبت کند.

به عنوان مثال، یک تصویر HDR می تواند هم سایه های تاریک و هم هایلایت های روشن را به طور واضح نشان دهد. تکنیک HDR معمولاً در شرایطی استفاده می شود که صحنه ای با کنتراست زیاد وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، یک غروب آفتاب یا یک منظره با برف می تواند صحنه هایی با کنتراست زیاد باشند. در این شرایط، دوربین معمولی ممکن است نتواند تمام جزئیات صحنه را ثبت کند.

برای ایجاد یک تصویر HDR، عکاس باید چندین عکس با نوردهی های مختلف از یک صحنه بگیرد. سپس، این عکس ها را می توان با استفاده از نرم افزار ویرایش عکس به یک تصویر واحد تبدیل کرد.

در اینجا مراحل ایجاد یک تصویر HDR آورده شده است: دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید تا عکس ها ثابت شوند. از حالت براکتینگ دوربین خود استفاده کنید تا چندین عکس با نوردهی های مختلف از یک صحنه بگیرید.

عکس ها را به رایانه خود منتقل کنید. از نرم افزار ویرایش عکس برای ترکیب عکس ها استفاده کنید. چندین نرم افزار ویرایش عکس وجود دارد که می توان از آنها برای ایجاد تصاویر HDR استفاده کرد.

برخی از نرم افزارهای محبوب عبارتند از Adobe Photoshop، Lightroom و Aurora HDR.

در اینجا چند نکته برای ایجاد تصاویر HDR بهتر آورده شده است: از یک سه پایه استفاده کنید تا عکس ها ثابت شوند. از حالت براکتینگ دوربین خود استفاده کنید تا چندین عکس با نوردهی های مختلف از یک صحنه بگیرید.

از نرم افزار ویرایش عکس با کیفیت استفاده کنید. آزمایش کنید تا بهترین تنظیمات را برای صحنه خود پیدا کنید. تصاویر HDR می توانند تصاویر زیبایی باشند که می توانند طیف وسیع تری از نور را در یک صحنه ثبت کنند.

اگر شما عزیزان قصد آموزش عکاسی در بهترین آتلیه عکاسی در اصفهان را دارید، کافیست با شماره  ۰۹۱۳۱۱۷۵۶۲۱ تماس بگیرید. آتلیه عکاسی انعکاس با کادری حرفه ای و سابقه ده سال فعالیت در زمینه عکاسی حرفه ای در خدمت شما هموطنان عزیز است.

آتلیه عکاسی انعکاس در زمینه عکاسی عروسی، عکاسی و فیلمبرداری از مجالس، کلیپ فرمالیته عروسی، عکاسی پرتره، عکاسی مدلینگ، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی از کودکان، عکاسی با تم یلدا، عکاسی صنعتی، عکاسی بارداری، و…فعالیت دارد.

هزینه خدمات آتلیه عکاسی انعکاس بصورت اقساط طولانی مدت دریافت می شود. عزیزانی که از پکیج عکاسی عروسی آتلیه استفاده کنند، از هدیه ویژه این آتلیه که کلیپ فرمالیته رایگان است بهره مند خواهند شد.

تکنیک HDR در عکاسی

آیا تاکنون برای شما پیش آمده است که با دیدن یک منظره زیبا به وجد آمده باشید و تصمیم بگیرید که از آن منظره عکاسی کنید؛ ولی وقتی که عکس گرفته شده را مشاهده می کنید می بینید که با منظره ای که شما دیده اید تفاوت بسیار دارد.
چشم انسان به ‌راحتی می‌تواند تمام طیف های نوری یک منظره را تجزیه و تحلیل کند، ولی در دوربین عکاسی این قابلیت وجود ندارد. حتی دوربین های پیشرفته و دیجیتالی امروزی نیز قابلیت تجزیه و تحلیل تمام طیف های نور را ندارند.

برای این که بتوانید عکس مناظر طبیعی را که از آن عکاسی می کنید، با منظره واقعی نزدیک کنید، می توانید از تکنیک HDR یا تصویربرداری دامنه دینامیک بالااستفاده کنید.
در عکاسی به اختلاف بین روشنترین و تاریکترین نقطه هر عکس رنج دینامیکی گفته می شود. برای گرفتن عکس هایی با شفافیت و جزئیات کامل از تکنیک ‏hdr استفاده می شود. معنای اصطلاح hdr رنج دینامیکی بالا است.

آشنایی با تکنیک HDR در عکاسی

آتلیه عکاسی انعکاس با داشتن سابقه طولانی در زمینه عکاسی و فیلمبردای مجالس آماده خدمت رسانی به شما همشهریان عزیز است. آتلیه عکاسی انعکاس با استفاده از عکاسان حرفه‌ای و مدرنترین تجهیزات دنیا آمادگی لازم جهت ثبت لحظات خاطره انگیز شما را دارد.

ثبت جزئیات یک عکس در دوربین های مختلف محدود به میزان نوری است که به لنز آن تابانده می‌شود. هدف عکاس برای بهره برداری از نور موجود در صحنه، مطابقت دادن جزئیات عکس با منظره واقعی است.

عکس hdr در واقع شامل دو یا سه تصویر است که با سطح نوردهی های متفاوت گرفته شده است. سپس به وسیله نرم افزارهای مختلف آنها را با هم ترکیب کرده و یک تصویر واحد به دست می آید. عکس به دست آمده در بهترین حالت فوکوس و نوردهی قرار دارد.
عکاسان حرفه ای، تصاویری از یک سوژه با سرعت شاتر متفاوت می گیرند، تا مجموعه تصاویری با نوردهی متفاوت به وجود آید. سپس با ترکیب این عکس ها یک عکس با جزئیات کامل و طبیعی به دست می آورند.

وسایل لازم برای گرفتن عکس hdr

۱) دوربین

دوربینی که میخواهید با آن عکس hdr بگیرید، باید قابلیت براکتینگ نوردهی خودکار (AEB) را داشته باشد. شاید بتوان این نوع عکاسی را با دوربینی بدون وجود قابلیت AEB انجام داد، ولی باید تنظیمات دوربین را بین هر مرتبه عکاسی به صورت دستی تنظیم کرد.

چون برای این کار نیاز به حرکت دوربین است؛ احتمال جابه‎ جایی سوژه یا تغییر موقعیت آن وجود دارد. اگر تصاویر شما در یک ردیف قرار نگیرند، تصویر hdr ظاهر مصنوعی و غیر واقعی خواهد داشت.

 گرفتن عکس hdr

۲) سه پایه

برای گرفتن هر عکسی در صورت امکان بهتر است از سه پایه استفاده شود. برای گرفتن عکس های hdr نیز وجود سه پایه ضروری است.

اگر دوربین روی دست عکس بگیرید، ممکن است، در تراز‎بندی تصاویر با مشکل مواجه شوید، البته نرم افزارهایی برای تراز کردن عکس ها وجود دارد.

ولی برای به دست آوردن بهترین نتایج استفاده از یک سه پایه لازم است.

۳) نرم افزار ترکیب

برنامه های مختلفی برای ترکیب عکس hdr وجود دارند، ولی بهترین و کاربردی ترین نرم‎ افزار برای عکس HDR برنامه Photomatix است.
این نرم‎ افزار قدرتمند، سریع و شامل امکانات مختلف است.

یکی دیگر از نرم ‎افزارهای مورد استفاده Aurora hdr است. یکی از قدرتمندترین و انعطاف‎ پذیرترین نرم‎ افزارهای HDR است. این نرم‎‏افزار شش الگوریتم متفاوت ترکیب عکس به شما پیشنهاد می‎ دهد.
این برنامه ‎ها برای شروع خوب هستند ولی زمانی که وصل کردن تصاویر را انجام دادید می توانید برای دستیابی به افکت‎های بیشتر از سایر نرم ‎افزارها هم استفاده کنید.

پس از فراهم کردن تجهیزات لازم ؛ می توانید آماده عکاسی شوید. برای گرفتن یک عکس HDR خوب به نکات زیر توجه کنید.
-عکس hdr برای سوژه های در حال حرکت مناسب نیست. به علت براکتینگ نوردهی گرفتن عکس از سوژه متحرک کار ساده ای نیست. ثابت بودن در این جا قانون اصلی است.
– سوژه هایی که کنتراست قابل توجه و زیاد بین نواحی تیره و روشن دارند، برای این نوع عکس مناسب نیستند. چشمان ما در حالت طبیعی مناظر را به صورت HDR می‎ بینند.

وقتی که در یک منظره تضاد بین نقاط تیره و روشن زیاد باشد، دوربین نمی تواند این تضاد ها را به خوبی نمایش دهد و از کیفیت عکس کاسته میشود.
– در صحنه هایی که رنگ ها بسیار شاداب و زنده وجود دارد، عکس hdr رنگ ها بیش از حد اشباع میکند و این باعث می شود تصویر مصنوعی جلوه کند.

همه چیز در مورد تکنیک hdr

جمع بندی

تکنیک hdr در لغت به معنای رنج دینامیکی بالا است. برای عکس های معمولی از رنج دینامیکی پایین استفاده می شود.

در عکس های منظره که سایه و روشن زیاد است، در صورت نور دهی به بخش روشن بخش تیره سیاه می شود و در صورتی که به بخش تیره نوردهی شود بخش روشن محو می گردد.

برای از بین بردن این مشکل از عکس hdr استفاده میشود. در عکس های hdr از نور دهی چندگانه استفاده می شود. در تکنیک hdr چند عکس با نوردهی متفاوت گرفته شده و به وسیله نرم افزار های مخصوص این عکس ها به یک عکس واحد تبدیل می شود.
برای گرفتن یک عکس hdr جذاب باید از دوربین های مخصوص ، سه پایه و نرم افزارهایی که برای عکس hdr طراحی شده اند استفاده کرد.برای گرفتن عکس از سوژه های متحرک ، صحنه هایی با کنتراست بالا و مناظری که رنگ های شاداب و زنده دارند نباید از تکنیک hdr استفاده کرد.

در اتلیه عکاسی انعکاس کلیه خدمات در زمینه عکاسی نظیر؛ آتلیه مخصوص عروس و داماد،عکاسی صنعتی ، آتلیه کودک ، عکاسی پرتره و غیره به شهروندان محترم ارائه می شود.
همچنین آتلیه عکاسی انعکاس با برخورداری از توانایی لازم در زمینه عکاسی صنعتی و ساختمانی آمادگی لازم جهت همکاری با کلیه صاحبان صنایع و بخش های دولتی و خصوصی را دارا می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *