بهترین آتلیه عروس در اصفهان| آداب ورسوم عروسی در ایران

بهترین آتلیه عروس در اصفهان| آداب ورسوم عروسی در ایران

شروع زندگی دو نفر با جشن عروسی شروع می شود. زیباترین مراسم شادی را مراسم ازدواج است. مراسم عروسی در ایران هر جایی رسم و رسوم خاصی دارد.

رسم برگزاری عروسی رسمی ماندگار است، بعضی مراسم خودمانی و کوچک را دوست دارند بعضی مراسم مفصل و با شکوه. این رسم کهن به زمان زرتشتیان باز می‌گردد.

در شهرها و روستاهای مراسم ازدواج به شکل های مختلف برگزار می شود. خیلی از آداب و رسوم فراموش شده ولی بعضی هنوز هم بعضی رسوم جایگاه ویژه ای در مراسم دارد.

آداب و رسوم مختلف در انجام مراسم عقد و عروسی باعث شده است که مراسم هر قومی زیبایی خود را داشته باشد بعضی دوست دارند مراسم عروسی مفصل و باشکوهی داشته باشند ولی بعضی دوست دارند فقط فامیل درجه یک در مراسم حضور داشته باشد.

عکس یا فیلم های زیبای این مراسم را هر بار که نگاه کنیم لحظه ها خوش این دوره برای ما تداعی می شود. آتلیه تخصصی انعکاس به عنوان بهترین آتلیه عروس در اصفهان کنار شماست برای ثبت لحظه های خاص و ناب زندگی شما.

عکس برداری و فیلم برداری حرفه ای از جشن عقد وعروسی، نامزدی، عکاسی کودک، عکاسی صنعتی، فرمالیته شمال، فرمالیته ترکیه تخصص ماست .ما به بهترین صورت خاطرات شما را ثبت می کنیم.

بهترین آتلیه عروس در اصفهان

بهترین آتلیه عروس در اصفهان| آداب ورسوم عروسی در ایران

خواستگاری

اولین مرحله از مراحل ازدواج خواستگاری است که خانواده پسر با گل و شیرینی به خانه عروس می ایند. بعد از آنکه خانواده پسر دختر مورد نظر را پیدا کردند به خواستگاری دختر رفته می روند.

خواستگاری فرصتی است برای آشنایی دختر و پسر و خانواده ها که دختر و پسر صحبت می کنند.بعد از چند جلسه صحبت اگر طرفین جوابشان مثبت باشد مراسم نامزدی و عقد و عروسی شروع می شود.

چند شب بعد جشن کوچکی گرفته می شود بنام مراسم بله برون که هدایایی رد و بدل می شود و دوران نامزدی شروع می شود.دوران نامزدی زمانی برای آشنایی خانواده ها و آماده کردن و تدارک و برنامه ریزی مراسم عقد و عروسی است.

بعضی خانواده ها در دوران نامزدی محرمیت بین عروس و داماد می خوانند. این دوران یکی از شیرین ترین دوران قبل از ازدواج است .زیبایی این مراسم به یادگاری هایی که باقی میگذارد.

بله برون

در بله برون بزرگترهای فامیل دور هم جمع شده و صحبت های نهایی در مورد مهریه عروس و ازدواج انجام می دهند. در این مراسم هدایایی را برای عروس برده و نامزد یا نشان پسرشان می‌شود پارچه، انگشتر و کله قند به عروس و خانواده اش هدیه می‌شود.

در بله بران درباره مهریه صحبت می‌شود درباره مبلغ مهریه به توافق می کنند

عیدی بردن برای عروس

در فاصله عقد تا عروسی، در اعیاد داماد برای عروس هدایایی می خرد.خانواده‌ی عروس نیز هدایایی را به داماد تقدیم می‌کند.

پاگشا

پدر و مادر و خویشاوندان پس از جشن عروسی بخاطر شروع زندگی جدید زوج جوان از آنها دعوت می کنند و مهمانی ترتیب می دهند.

بهترین جشن عروسی

خرید عروسی

عروس و داماد همراه خانم‎های فامیل به بازار رفته انگشتر، لباس عروس، لوازم آرایش، آئینه و شمعدان و کت و شلوار دامادی خریداری میکند

جهازبران

جهیزیه‌ی عروس در اتاق چیده می‌شود تا خانواده ها ببینند. مهمانان هدیه‌ای برای عروس می‌آورد تا روی جهیزیه‌ی خود بگذارد.در این مراسم جهیزیه عروس را که می خرند با جشنی جهیزیه را به خانه داماد می برند.

هزینه جهیزیه را خانواده عروس می دهند. ولی بعضی از قوم ها بنا بر توافق یکسری از وسایل را داماد میخرد. البته بعضی زوج های جوان امروزه به خاطر شرایط سخت اقتصادی با هم قرار میزارند و وسایل را خود زوج میخرند که به خانواده ها کمتر فشار بیایید

حنابندان

این مراسم خداحافظی دختر از خانه پدری است و شب قبل از عروسی، جشنی برگزار می‌شود که در این جشن ، حنا در ظرفی می‌ریزند و مهمانها تکه کوچک از حنا برمی‌دارند روی کف دست می‌گذارند.

حنا سمبل بهشت و نشانه‌ای از شادی و مهر و محبت است. جشن حنابندان مراسم خداحافظی عروس در شب آخر قبل از عروسی است و در خانه‌ی پدر عروس انجام می شود.

در این جشن خانواده‌ی داماد میوه و شیرینی و حنای تزیین شده برای عروس خانم هدیه می‌آورند و به دست‌هاى عروس حنا مى‌بندند.از این حنا به مهمانان نیز تعارف می‌شود که هر کسی تمایل دارد استفاده کند.

خانواده‌ی عروس حنای تزیین شده را به عنوان تحفه به مراسم می‌اورند.پدر عروس دست عروس و داماد را در دست‎های هم گذاشته از زیر قرآن رد کرده و راهی‌ منزل می شوند.

پکیج فرمالیته ویژه

بعد از مراسم عروسی داماد عروس را به خانه‌ی خودشان برده و مهمانان برای خوردن شام به خانه داماد می ایند. بعد از شام عروس و داماد به خانه خودشان رفته و زندگی خود را شروع می کنند.

یک رسم دیگر اینکه وقتی عروس وارد خانه داماد می‌شود یک تخم مرغ یا گردو زیر پایش می گذارند که اگر طلسمی که برای عروس خانم شده است، از بین برود.

مراسم پاتختی

مراسم پاتختی بعد از جشن عروسی است مهمانان برای عروس و داماد هدیه می‌برند.یکی از رسوم دیگر این است که صبح عروسی، داماد به دست بوسی مادر زن خود می‌رود. این رسم مادر زن سلام نام دارد، داماد از مادر عروس تشکر می‌کند.

شما دوستان عزیز می توانیدهمه این لحظات زیبا را ثبت کنید. ما در آتلیه تخصصی انعکاس در اصفهان در کنار شما هستیم. زیبایی جشن عقد و عروسی خود را برای همیشه ثبت کنید.

ماه عسل مراسمی است که عروس و داماد که تازه ازدواج کردند به مسافرت می‌روند. در این سفر عروس و داماد همدیگر را بیشتر بشناسند.ماه عسل افسانه‌ی قدیمی است که در بابل پدران عروس یک نوشیدنی برای داماد از عسل آماده می‌کردند.

به همین علت به ماه اول ازدواج افراد، ماه عسل گفته می‌شود.مراسم ازدواج در روستاها از سه تا هفت روز جشن گرفته می‌شود البته به علت شرایط اقتصادی خانواده‌ها بعضی از رسوم کمرنگ تر شده است.

آداب و رسوم در بین روستاییان بیشتر و با تعصب بیشتری نسبت به شهر نشینان انجام می شود.

فرمالیته شمال

ناف بری

یکی از آداب و رسوم که در گذشته بوده است ناف‌بری است یعنی مادر پسر دختر خانواده را که میخواهد در هنگام به دنیا آمدن دختر، ناف او بوسیله مادر پسر بریده می‌شود.

به این معنی که از همان نوزادی، دختر برای پسر نامزد می‌شود. اما این رسم از بین رفته است .

فرش پهن کردن برای خانواده داماد

رسمی که در خواستگاری است و در میان اعراب خوزستان رواج دارد، آن هم مطلع شدن از وجود ناهی است. ناهی معترض به ازدواج دو نفر است. وقتی پسری به خواستگاری دختری می‌رود باید مطمئن شود که ناهی یا معترضی بین خانواده دختر نیست.

اگر بود، یا باید او را راضی کند یا از خیر آن ازدواج بگذرد. اما اگر قرار بر ازدواج شد، پسر خانواده، مادر را برای دیدن دختر می‌فرستد و وقتی قرار شد که خانواده پسر به خواستگاری رسمی بروند، خانواده دختر رضایتش را با جمله «جای شما فرش شده است»، اعلام می‌کند.

مردم بلوچ در مراسم از سازهای اصیلی مانند تنبورگ، قیچک، رباب، نی یا نل، بانچو، دینبوک، دهل و کوزه استفاده می‌کنند. در این مراسم رقص و پای کوبی می کنند .

بازی‌های محلی در مراسم عروسی جای ویژه ای دارد مثل بازی سرخ پری زرد پری، پادشاه وزیر، چوب بازی، کشتی کج کردون، چل بازی، کلاه چل چل و..برای سرگرم کردن مهمانان عروسی، انجام می شود.

بجار برای تامین هزینه

رسم بیجار برای مردم بلوچ است در این رسم، آشنایان داماد و خانواده او وقتی می‌فهمند که پسری قصد ازدواج دارد، به خانواده داماد برای مراسم عروسی کمک می‌کند که به آن رسم بچار، بیجار یا بجار می‌گویند.

این کمک پول یا گوسفند، برنج، گندم یا حتی بخشی از لوازم منزل است. مراسم پاشویه رسم دیگری است که در آن  پای داماد با گلاب معطر میک ند. این گلاب پاشی برای رایحه خوش زندگی معنا می دهد.

عکسبرداری از جشن عقد وعروسی

 

در استان سیستان بلوچستان رسمی دارند به نام «شب دزکی» در این شب، تعدادی از خویشان و آشنایان هم سن و سال داماد و عروس پس از پایکوبی، نیمه‌های شب به دست و پای داماد حنا می‌بندند.
حنابندان در این شب غیررسمی یا دزدکی برگزار می‌شود. به همین دلیل به آن شب دزکی می‌گویند.

تاق برون

تاق برون یکی از رسم های مردم بوشهر است. شبی که خانواده داماد برای عروس تاق هایی از هدایا می‌برند را تاق برون می‌گویند. در این شب خانواده داماد، عروس را به خانه پدر داماد می‌برند.
در تاق ها هدایایی مثل لباس محلی کله قند، شیرینی، میوه و آجیل، طلا و سکه است که روی سر خانواده داماد قرار دارد و به خانه عروس میبرند.

در هرمزگان برای عروس و داماد حجله‌ای تزیین می‌کنند برای شب عروسی،که عروس و داماد را تا حجله بدرقه می‌کنند. این حجله‌ها اتاقی در خانه پدر عروس است که درون حجله‌ها را با آینه‌ وآیات کوتاه وگلدان، آویز، لوستر و … تزئین می‌کنند.

در گذشته هم از در و دیوارش طلا آویزان میکردند ، اما اکنون به دلیل شرایط اقتصادی هر کسی بسته به وسعش اتاق را تزئین می‌کند. در این حجله‌ها حمام و دستشویی نیز وجود دارد.

عروس و داماد در گذشته از دو هفته تا ۳ ماه از حجله بیرون نمی‌آمدند؛ مگر برای کارهای ضروری. غذا را خانواده تامین میکردند .این رسم با اندکی تغییر هنوز پابرجاست.

در استانهای جنوبی مثل خوزستان بوشهر موسیقی جایگاه ویژه ای دارد. یکی از مراسم در این شهرها این است که صبح عروسی سینی از غذاهای گرم مثل عسل، شیره، خرما، نان برشته، خامه، ..برای عروس و داماد به عنوان هدیه میبرند.

زیباترین عکس عروسی

در زنجان، عروس بدون اطلاع دادن به خانواده، به خانه داماد می‌رود و بعد از مدتی پدر داماد با بزرگان محل به خانه عروس می‌رود، و او را راضی به اجازه‌ دادن برای ازدواج می‌کنند.

در قوم بلوچ، داماد را سوار شتر کرده و ترانه‌های محلی میخوانند و او را غسل می‌دهند و لباس دامادی به داماد می پوشانند. البته همه سنت‌ها مانند هم نیستند قوم بختیاری مراسم مفصلی دارند.

رنگ لباس عروس و داماد هم ریشه در فرهنگ و رسوم دارد لباس عروس سفید است رنگ سفید نشانه پاکی عفت و شادابی است .عروس و داماد هر دو لباس نو می‌پوشند که نشان دهنده زندگی نو و جدیدی است.

البته لباس داماد اکثرا سیاه رنگ است که نشان دهنده. پخته شدن و کامل شدن است .مدل لباس عروس بسته به فرهنگ و رسوم ممکن است مدل های متفاوتی باشد ولی در بیشتر جاها سفید رنگ است.

یکی دیگر از سنت های رایج ماشین عروس است داماد سوار بر ماشین به دنبال عروس میرود و بقیه دوستان دور تا دور ایشان شادی و خوشحالی میکنند و داماد و عروس را بدرقه می کنند.

به این رسم کاروان عروسی میگویند که رسم شیرین و دوست داشتنی است بشرط اینکه برای سایرین مزاحمت ایجاد نکنند.

امروزه بخاطر شیوع بیماری کرونا مراسم عقد و عروسی ها کمتر شده است امیدواریم دوباره با ریشه کن شدن کرونا دوباره جشن عقد و عروسی در اصفهان با آداب و رسوم زیبا انجام گیرد.

هدیه آتلیه انعکاس به شما همراهان دوست داشتنی عکس رایگان به سلیقه خودتان با بهترین کیفیت است. امیدواریم لحظاتتون همیشه شیرین و زیبا باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *